הבורא
בספר בראשית מתגלה אלוהי התנ"ך כבורא עולם, מהחלקיק הקטן ביותר ועד החלל האינסופי, על מיליארדי הגלקסיות שבו. על כן, עבור יהודי הייתה זו כפירה להאמין שמלאך או כל יצור נברא הוא הבורא. ישעיהו מאשר שאלוהים (יהוה) הוא הבורא:
"כֹּה-אָמַר יְהוָה קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל, וְיֹצְרוֹ… אָנֹכִי עָשִׂיתִי אֶרֶץ, וְאָדָם עָלֶיהָ בָרָאתִי; אֲנִי, יָדַי נָטוּ שָׁמַיִם, וְכָל-צְבָאָם, צִוֵּיתִי… אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת" (ישעיהו מ"ה י"א-י"ג).
אם כן, האם השליחים ראו בישוע חלק מהבריאה, או שמא את הבורא עצמו?
עדותו של יוחנן
כשתלמידיו של ישוע הביטו בלילות בכוכבים, הם ודאי לא חלמו שבורא עולם והכוכבים כולם הוא אותו האיש המהלך בקרבם. אך מרגע שקם לתחייה, הם ראו את ישוע באור אחר. ולפני שעלה השמיימה, החל ישוע לחשוף בפניהם את מסתרי זהותו.
בבשורה שלו, נזכר יוחנן בדבריו של האדון ומגלה לנו מיהו באמת ישוע:
"בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר, וְהַדָּבָר הָיָה עִם הָאֱלֹהִים, וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר… הַכֹּל נִהְיָה עַל־יָדָיו, וּמִבַּלְעָדָיו לֹא נִהְיָה כָּל אֲשֶׁר נִהְיָה. בּוֹ הָיוּ חַיִּים וְהַחַיִּים הָיוּ הָאוֹר לִבְנֵי הָאָדָם" (הבשורה על פי יוחנן א' 1-4).
כיום אמנם מאמינים המדענים שהיקום נוצר יש מאין, אך הם אינם יודעים לומר לנו מיהו זה שהתחיל את הכול. יוחנן, לעומת זאת, מספר לנו שעוד לפני הבריאה "הָיָה הַדָּבָר, וְהַדָּבָר הָיָה עִם הָאֱלֹהִים."
אז מהו אותו דבר שהתקיים לפני הכול? דבריו הבאים של יוחנן מבהירים את הצהרתו הסתומה: "וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר." [7]
כיהודי, גם יוחנן האמין באל אחד. אבל כאן הוא מדבר על שתי ישויות, על אלוהים ועל הדבר. בכתות מסוימות שמטיפות לכך שישוע נברא, טועים בתרגום הפסוקים שלעיל ומתייחסים לדבר בתור אֵל, ולא בתור האלוהים. אבל חוקר התנ"ך פ.פ. ברוס כותב: "תרגום הביטוי תוך שימוש במילה 'אֵל' הוא הטעייה איומה, כיוון שהשמטה של תווית היידוע נפוצה מאוד במשפטים שמניים." [8]
ולכן, יוחנן אומר לנו בעצם, בהשראת רוח הקודש:
- "הדבר" היה קיים עוד לפני הבריאה
- "הדבר" הוא הבורא שברא את הכול
- "הדבר" הוא אלוהים
עד כה, הסביר לנו יוחנן שהדבר נצחי, שהוא ברא את היקום כולו, ושהוא אלוהים. אבל עד פסוק 14 הוא לא מגלה לנו האם הדבר הוא אנרגיה או שמא אדם בשר ודם.
"הַדָּבָר נִהְיָה בָּשָׂר וְשָׁכַן בְּתוֹכֵנוּ; וַאֲנַחְנוּ רָאִינוּ אֶת כְּבוֹדוֹ, כְּבוֹד בֵּן יָחִיד מִלִּפְנֵי אָבִיו, מָלֵא חֶסֶד וֶאֱמֶת" (יוחנן א' 14).
אין ספק שיוחנן רומז כאן לישוע. ועוד יותר מזה, באיגרת שלו הוא מאשר זאת:
"אֶת אֲשֶׁר הָיָה מֵרֵאשִׁית, אֶת אֲשֶׁר שָׁמַעְנוּ, אֶת אֲשֶׁר רָאִינוּ בְּעֵינֵינוּ, אֲשֶׁר הִבַּטְנוּ בּוֹ וְיָדֵינוּ מִשְּׁשׁוּ אוֹתוֹ [את ישוע], עַל־אוֹדוֹת דְּבַר הַחַיִּים" (איגרת יוחנן הראשונה א' 1).
יוחנן אומר לנו, "וּמִבַּלְעָדָיו לֹא נִהְיָה כָּל אֲשֶׁר נִהְיָה." אם שום דבר לא היה קיים בלעדיו, הווה אומר שישוע איננו יצור נברא. ועל פי יוחנן, הדבר (ישוע) הוא אלוהים.
לחץ על הבא כדי להמשיך לקרוא.