האם ישוע מילא את שאר הבטחותיו?
כיצד עלינו להשיב לספקנים כמו ברטראנד ראסל, שהאשימו את ישוע בהפרת הבטחתו לחזור בשנית?
ראשית, עלינו לשאול כיצד ידע ישוע לפני 2000 שנה שבשורתו אכן תופץ ברחבי העולם. מנין לו המידע הזה, אלא אם כן ראה את הנולד?
שנית, עלינו לבחון הבטחות נוספות שהבטיח ישוע, ולבדוק אם אכן מולאו. בואו נבדוק עוד שלושה דברים חשובים שהבטיח ישוע:
- שהוא התגלמותן של נבואות משיחיות.[12]
- שירושלים תיחרב.[13]
- שהוא עצמו ימות ויקום לתחייה כעבור שלושה ימים.[14]
האם ישוע אכן מימש נבואות עתיקות?
בואו נבדוק אם ישוע אכן מילא את נבואות המשיח שכתובות בתנ"ך.
התנ"ך הוא הספר היחיד שמכיל מגוון רחב של נבואות ספציפיות מאוד המתייחסות לכלל העמים, לבני ישראל ולבואו של המשיח.[15] בואו של המשיח נזכר בתנ"ך כמעט 300 פעמים, כולל התייחסות לאבותיו, למקום הולדתו, למעשה הבגידה, למותו ולתחייתו של המשיח. אזכורים אלה נכתבו 500-1000 שנה לפני הולדתו של ישוע, והוא אכן מילא כל אחד ואחד מהם.
ראיות ממגילות ים המלח מוכיחות שהנבואות נכתבו לפחות מאה שנה לפני ישוע, כך שלא ייתכן כי בוימו. הסיכוי שאדם יחיד ימלא את כל הנבואות הללו ללא יוצא מן הכלל הוא בלתי-אפשרי מבחינה סטטיסטית.[16] העובדה שישוע מילא נבואות כה רבות וכה ספציפיות היא עדות מכרעת לכך שהוא אכן המשיח המיוחל (ראו “האם ישוע היה המשיח?").
האם ישוע צדק לגבי ירושלים?
כעת, בואו נבחן את נבואתו השנייה של ישוע, שחזה את חורבן ירושלים; באותם ימים, היתה זו אפשרות בלתי-נתפסת, ובוודאי זעזעה את כל שומעיה.[17] ישוע הזהיר את היהודים כי אם ידחו אותו, יקיץ הקץ על ירושלים וייחרב בית המקדש המפואר.
למרבה הטרגדיה, נבואתו של ישוע התגשמה במלואה. מיליון יהודים נהרגו כעבור ארבעים שנה, כשטיטוס ולגיונות רומי החריבו את ירושלים. ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו תיעד את הסימנים יוצאי הדופן שקדמו לנפילתה של ירושלים בשנת 70 לספירה.[18]
- "כך היה כאשר עמד מעל העיר כוכב הדומה לחרב… לא מש ממקומו שנה תמימה."
- "זהר אורכה עז… עד כי נדמה היה שאור יום הוא, ומראה זה נמשך חצי שעה."
- "לפני שקיעת החמה נראו במרומים… מרכבות מלחמה ומערכות של חמושים עוברות ביעף בינות לעננים."
בן מתתיהו כותב גם על שאר אירועים מוזרים שהתרחשו בימי המצור שהטילו הרומאים על העיר. אבל מה פירושם של הסימנים הללו? יש חוקרים שמאמינים כי הסימנים הללו שנראו בשנת 70 לספירה מילאו מטפורית את הבטחת חזרתו של ישוע.[19] ואולם ההגשמה המילולית של הבטחתו לחזור לירושלים עדיין לא אירעה.
האם ישוע צדק לגבי תחייתו?
נבואתו השלישית והחשובה של ישוע היתה שיקום לתחייה לאחר צליבתו. על כך כתב חוקר הביבליה וילבור סמית':
כשאמר שהוא עצמו יחזור לתחייה שלושה ימים לאחר צליבתו, הוא יצא בהכרזה שרק שוטה היה מעז להעלות על דל שפתיו, במיוחד אם ציפה להמשך נאמנותם של חסידיו – אלא אם כן היה משוכנע שהוא אכן יקום לתחייה. אין אף מייסד של דת עולמית שמוכרת לאדם שהעז אי-פעם לצאת בהכרזה שכזו.[20]
נבואה זו של ישוע העמידה בסכנה את שאר דבריו. אלמלא קם לתחייה כמובטח, מי בכלל היה ממשיך להאמין לו? ובכל זאת, חסידיו נהו אחריו ללא היסוס. במאמר שפרסם בניו יורק טיימס, תיאר פיטר שטיינפלס את השתלשלות האירועים המדהימה שלושה ימים לאחר מות ישוע:
זמן קצר לאחר הוצאתו להורג של ישוע, הפכו חסידיו מקבוצה מבולבלת ונחבאת אל הכלים לארגון שחבריו היו מוכנים לסכן את חייהם כדי להטיף על חייו של ישוע ועל מלכות השמיים הקרבה, עד שלבסוף שינו את פניה של אימפריה אדירה. משהו קרה… אבל מה בדיוק?[21]
אז מה באמת קרה שהפך על פיו את העולם כולו במאה הראשונה לספירה? האם יש ראיות לכך שישוע קם לתחייה? פרנק מוריסון הספקן החל לכתוב ספר שיפריך את סיפור התחייה של ישוע. ועם זאת, לאחר שבחן את הראיות, שינה כליל את דעתו וכתב ספר שמאשש את אמונתו בסיפור.
ספקן אחר, ד"ר סיימון גרינליף, ממייסדי בית-הספר למשפטים בהרווארד, לעג לסיפור תחייתו של ישוע בפני כמה מתלמידיו. כשקראו עליו תגר בתגובה, החל גרינליף לבחון את העובדות תוך שימוש בחוקי הראיות שלו עצמו. לאחר בחינה מדוקדקת, השתכנע המשפטן שסיפור התחייה אכן קרה, בעיקר בזכות השינוי החד והמוחלט בהתנהגותם של השליחים (ראו “האם ישוע קם לתחייה?”).
ובכן, אם ישוע אכן הגשים את הנבואות הרבות שנכתבו מאות שנים לפני שנולד, חזה נכונה את חורבן ירושלים ועמד בהבטחתו המופלאה לקום לתחייה, כפי שמוכיחות הראיות, האם יש אדם הגיוני שיטיל ספק בהבטחתו לחזור בשנית?
לחץ על הבא כדי להמשיך לקרוא.