האם ישוע חוזר בשנית?
ארבעים יום לאחר תחייתו, הוביל ישוע את חסידיו אל הר הזיתים, משם עלה השמיימה ונעלם מעיניהם. עוד הם עומדים משתאים, נגלו לפניהם שני אנשים (מלאכים) לבושים לבן, שאמרו להם:
אַנְשֵׁי הַגָּלִיל, לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים וּמִסְתַּכְּלִים אֶל הַשָּׁמַיִם? יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר נִשָֹא מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיְמָה – בּוֹא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ אֹפֶן שֶׁרְאִיתֶם אוֹתוֹ עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם. [1]
למעשה, המלאכים לא חידשו דבר, הם רק איששו את הבטחתו החד-משמעית של ישוע עצמו, שהכריז כי יום יבוא והוא יחזור "בִּגְבוּרָה וּבְכָבוֹד רַב."[2]
הבטחה?
עברו כמעט 2000 מאז שישוע עלה השמיימה, ורבים תוהים מדוע הוא מבושש לחזור בשנית. בספרו מדוע אינני נוצרי (לא תורגם לעברית), האשים ברטראנד ראסל האתאיסט את ישוע בהפרת הבטחתו לשוב אל פני האדמה.[3]
אליבא דראסל, אם ישוע הפר הבטחה חשובה שכזו, לא ייתכן שהיה "יודע כל," ועוד יותר מזה לא ייתכן שהיה אלוהים, כפי שטען לעתים מזומנות (ראו http://jesustruths.info/more/claim-god). הייתכן שראסל צדק, וישוע אכן הפר את הבטחתו?
השליח פטרוס חזה מראש את דבריהם של ספקנים כמו ראסל, שיראו בעיכוב של ישוע הפרת הבטחה. כך הוא כותב:
וְקֹדֶם כֹּל דְּעוּ זֹאת, שֶׁבְּאַחֲרִית הַיָּמִים יָבוֹאוּ לֵצִים הַמִּתְהַלְכִים לְפִי מַאֲוַיֵּיהֶם הָאִישִׁיִּים וְיִתְלוֹצְצוּ לֵאמֹר: "אֵיפֹה בּוֹאוֹ הַמֻּבְטָח? הֲרֵי מֵאָז שֶׁמֵּתוּ הָאָבוֹת הַכֹּל מַמְשִׁיךְ כְּמוֹ שֶׁהָיָה מֵרֵאשִׁית הַבְּרִיאָה!"[4]
ייתכן שראסל ושאר ספקנים צריכים היו לקרוא בתשומת לב רבה יותר את דבריו של פטרוס, וכן את מה שאמר ישוע בעצמו על מועד חזרתו בשנית, ועל האירועים שיבשרו את בואו. ישוע אכן אמר שאיש לא יוכל לחזות מראש את מועד חזרתו המדויק, אבל יהיו רמזים שיבשרו לנו שהשעה הולכת ומתקרבת.[5]
כמו כן, מספקים נביאי התנ"ך ושליחיו של ישוע הצצה אל העולם כפי שייראה רגע לפני חזרתו המיוחלת של ישוע. בואו נבחן כמה מהרמזים הללו שיבשרו על חזרתו הממשמשת ובאה של ישוע:[6]
מהם הסימנים לשובו של ישוע?
- רעשי אדמה חזקים
- רעב עולמי
- מלחמות
- מגיפות
- רדיפת מאמינים
- הפצת הבשורה ברחבי העולם
רעשי אדמה, רעב, מגיפות ומלחמות התרגשו על האנושות לאורך ההיסטוריה כולה, אבל ישוע טען שתחול עלייה חדה באירועים הללו טרם בואו.[7] רדיפת המאמינים החלה עוד בימי השליחים, ונמצאת בעלייה מתמדת גם היום. נוצרים רבים יותר נרדפים היום בשל אמונתם מכל תקופה אחרת בהיסטוריה. ישוע מספר לנו שהרדיפה תימשך עד חזרתו בשנית, וכך גם הפצת הבשורה ברחבי העולם.
על פי ישוע, כשיתחילו לקרות כל הדברים הללו, יהיה עלינו להרים את הראש ולהמתין לשובו הקרב והולך.[8] חוקרי הביבלייה אמנם לא מסכימים עם כל הפרטים שקשורים בשובו של ישוע, אבל רבים מהם מאמינים כי המועד אכן קרב והולך. פאולוס עודד את המאמינים להיות מוכנים, "בְּצִפִּיָּה לְמִמּוּשׁ הַתִּקְוָה הַמְבֹרָכָה וּלְהוֹפָעַת הֲדַר אֱלֹהֵינוּ הַגָּדוֹל וּמוֹשִׁיעֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ."[9]
אם כן, עלינו לבדוק אם עדיין תקפה הבטחתו של ישוע לחזור בשנית. ואם כן, מדוע הוא מתמהמה כל כך במילוי הבטחתו?
פטרוס הסביר את הסיבה לעיכוב.
אַךְ אַל יֵעָלֵם מִכֶּם הַדָּבָר הַזֶּה, אֲהוּבַי: יוֹם אֶחָד כְּאֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֵי יהוה, וְאֶלֶף שָׁנִים כְּיוֹם אֶחָד. אֵין יהוה מְאַחֵר בַּדָּבָר אֲשֶׁר הִבְטִיחַ, כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ הַחוֹשְׁבִים זֹאת לְאִחוּר, אֶלָּא שֶׁהוּא מַאֲרִיךְ אַפּוֹ לָנוּ; אֵין הוּא רוֹצֶה שֶׁיֹּאבַד אִישׁ, אֶלָּא שֶׁהַכֹּל יָבוֹאוּ לִידֵי תְּשׁוּבָה.[10]
פטרוס כתב למאמינים שסבלו מרדיפות קשות, וייחלו לבואו של ישוע בהקדם האפשרי. ואולם, פטרוס אומר להם שהעדיפות העליונה של אלוהים היא להפיץ את הבשורה של ישוע ברחבי העולם, כדי שתיגע בלבם של כמה שיותר אנשים. עוד קודם לכן, אמר ישוע לחסידיו שהבשורה שלו תופץ בקרב כל העמים, לפני שיחזור בשנית.[11]
האם ישוע מילא את שאר הבטחותיו?
כיצד עלינו להשיב לספקנים כמו ברטראנד ראסל, שהאשימו את ישוע בהפרת הבטחתו לחזור בשנית?
ראשית, עלינו לשאול כיצד ידע ישוע לפני 2000 שנה שבשורתו אכן תופץ ברחבי העולם. מנין לו המידע הזה, אלא אם כן ראה את הנולד?
שנית, עלינו לבחון הבטחות נוספות שהבטיח ישוע, ולבדוק אם אכן מולאו. בואו נבדוק עוד שלושה דברים חשובים שהבטיח ישוע:
- שהוא התגלמותן של נבואות משיחיות.[12]
- שירושלים תיחרב.[13]
- שהוא עצמו ימות ויקום לתחייה כעבור שלושה ימים.[14]
האם ישוע אכן מימש נבואות עתיקות?
בואו נבדוק אם ישוע אכן מילא את נבואות המשיח שכתובות בתנ"ך.
התנ"ך הוא הספר היחיד שמכיל מגוון רחב של נבואות ספציפיות מאוד המתייחסות לכלל העמים, לבני ישראל ולבואו של המשיח.[15] בואו של המשיח נזכר בתנ"ך כמעט 300 פעמים, כולל התייחסות לאבותיו, למקום הולדתו, למעשה הבגידה, למותו ולתחייתו של המשיח. אזכורים אלה נכתבו 500-1000 שנה לפני הולדתו של ישוע, והוא אכן מילא כל אחד ואחד מהם.
ראיות ממגילות ים המלח מוכיחות שהנבואות נכתבו לפחות מאה שנה לפני ישוע, כך שלא ייתכן כי בוימו. הסיכוי שאדם יחיד ימלא את כל הנבואות הללו ללא יוצא מן הכלל הוא בלתי-אפשרי מבחינה סטטיסטית.[16] העובדה שישוע מילא נבואות כה רבות וכה ספציפיות היא עדות מכרעת לכך שהוא אכן המשיח המיוחל (ראו “האם ישוע היה המשיח?").
האם ישוע צדק לגבי ירושלים?
כעת, בואו נבחן את נבואתו השנייה של ישוע, שחזה את חורבן ירושלים; באותם ימים, היתה זו אפשרות בלתי-נתפסת, ובוודאי זעזעה את כל שומעיה.[17] ישוע הזהיר את היהודים כי אם ידחו אותו, יקיץ הקץ על ירושלים וייחרב בית המקדש המפואר.
למרבה הטרגדיה, נבואתו של ישוע התגשמה במלואה. מיליון יהודים נהרגו כעבור ארבעים שנה, כשטיטוס ולגיונות רומי החריבו את ירושלים. ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו תיעד את הסימנים יוצאי הדופן שקדמו לנפילתה של ירושלים בשנת 70 לספירה.[18]
- "כך היה כאשר עמד מעל העיר כוכב הדומה לחרב… לא מש ממקומו שנה תמימה."
- "זהר אורכה עז… עד כי נדמה היה שאור יום הוא, ומראה זה נמשך חצי שעה."
- "לפני שקיעת החמה נראו במרומים… מרכבות מלחמה ומערכות של חמושים עוברות ביעף בינות לעננים."
בן מתתיהו כותב גם על שאר אירועים מוזרים שהתרחשו בימי המצור שהטילו הרומאים על העיר. אבל מה פירושם של הסימנים הללו? יש חוקרים שמאמינים כי הסימנים הללו שנראו בשנת 70 לספירה מילאו מטפורית את הבטחת חזרתו של ישוע.[19] ואולם ההגשמה המילולית של הבטחתו לחזור לירושלים עדיין לא אירעה.
האם ישוע צדק לגבי תחייתו?
נבואתו השלישית והחשובה של ישוע היתה שיקום לתחייה לאחר צליבתו. על כך כתב חוקר הביבליה וילבור סמית':
כשאמר שהוא עצמו יחזור לתחייה שלושה ימים לאחר צליבתו, הוא יצא בהכרזה שרק שוטה היה מעז להעלות על דל שפתיו, במיוחד אם ציפה להמשך נאמנותם של חסידיו – אלא אם כן היה משוכנע שהוא אכן יקום לתחייה. אין אף מייסד של דת עולמית שמוכרת לאדם שהעז אי-פעם לצאת בהכרזה שכזו.[20]
נבואה זו של ישוע העמידה בסכנה את שאר דבריו. אלמלא קם לתחייה כמובטח, מי בכלל היה ממשיך להאמין לו? ובכל זאת, חסידיו נהו אחריו ללא היסוס. במאמר שפרסם בניו יורק טיימס, תיאר פיטר שטיינפלס את השתלשלות האירועים המדהימה שלושה ימים לאחר מות ישוע:
זמן קצר לאחר הוצאתו להורג של ישוע, הפכו חסידיו מקבוצה מבולבלת ונחבאת אל הכלים לארגון שחבריו היו מוכנים לסכן את חייהם כדי להטיף על חייו של ישוע ועל מלכות השמיים הקרבה, עד שלבסוף שינו את פניה של אימפריה אדירה. משהו קרה… אבל מה בדיוק?[21]
אז מה באמת קרה שהפך על פיו את העולם כולו במאה הראשונה לספירה? האם יש ראיות לכך שישוע קם לתחייה? פרנק מוריסון הספקן החל לכתוב ספר שיפריך את סיפור התחייה של ישוע. ועם זאת, לאחר שבחן את הראיות, שינה כליל את דעתו וכתב ספר שמאשש את אמונתו בסיפור.
ספקן אחר, ד"ר סיימון גרינליף, ממייסדי בית-הספר למשפטים בהרווארד, לעג לסיפור תחייתו של ישוע בפני כמה מתלמידיו. כשקראו עליו תגר בתגובה, החל גרינליף לבחון את העובדות תוך שימוש בחוקי הראיות שלו עצמו. לאחר בחינה מדוקדקת, השתכנע המשפטן שסיפור התחייה אכן קרה, בעיקר בזכות השינוי החד והמוחלט בהתנהגותם של השליחים (ראו “האם ישוע קם לתחייה?”).
ובכן, אם ישוע אכן הגשים את הנבואות הרבות שנכתבו מאות שנים לפני שנולד, חזה נכונה את חורבן ירושלים ועמד בהבטחתו המופלאה לקום לתחייה, כפי שמוכיחות הראיות, האם יש אדם הגיוני שיטיל ספק בהבטחתו לחזור בשנית?
מתי יחזור ישוע בשנית?
התנ"ך מנבא שאלוהים יחזור לעמוד על הר הזיתים שבירושלים.[22] ויש השואלים, "למה לא בניו יורק, בלונדון, בלוס אנג'לס או בטוקיו?" אך אלוהים בחר דווקא בירושלים כמקום חזרתו בשנית. היא אמנם קטנה בהשוואה לערים אחרות, אבל אין עיר שעולה עליה בחשיבותה עבור האֵל. די בהסבר היסטורי קצר כדי להבין מדוע.
בירושלים (במקום שנקרא אז הר המוריה) הורה אלוהים לאברהם להקריב את יצחק, בנו יחידו, ורק ברגע האחרון עצר את ידו של אברהם וסיפק לו איל שיוכל להעלות לעולה תחת בנו. למעשה, לאלוהים לא היתה שום כוונה להניח לאברהם להקריב את יצחק; הוא רק בחן את אמונתו, ובכך גם יצר תמונה סמלית של עקדת בנו שלו, שהועלה לקורבן 2000 שנה לאחר מכן בירושלים, קרוב מאוד לאותו למקום.
שלמה בנה את בית המקדש הראשון בדיוק במקום שבו הקריב אברהם את האיל תחת בנו. כאן נמצא גם קודש הקודשים, מקום משכנו של אלוהים עלי אדמות.[23]
500 שנה לפני ישוע, ניבאו כתבי הקודש שהיהודים יישבו את ירושלים עם בואו של המשיח באחרית הימים.[24] ואולם כשירושלים נחרבה בשנת 70 לספירה, נהרגו כמיליון מתושביה, והשאר נמלטו על נפשם. ההיסטוריה הארוכה של ירושלים כמרכז הפולחן היהודי חדלה מלהתקיים. ליהודים נותר רק לחלום שתיבנה מחדש.
ואולם, משאלת לבם של היהודים לחזור בעתיד לירושלים הבנויה התבססה על הבטחה שהבטיח אלוהים באמצעות הנביא יחזקאל, כמעט 600 שנה לפני ישוע. הנבואה מתייחסת לגלוּת שנכפתה על היהודים, כיוון שלא עשו את הטוב בעיני האֵל. כתבי הקדוש מספרים לנו כי באחרית הימים, אלוהים יחזיר את בני עמו אל ארצם ואל אדמתם. וכך מבטיח אלוהים באמצעות נביאו: "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן-הַגּוֹיִם, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל-הָאֲרָצוֹת; וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-אַדְמַתְכֶם."[25]
במשך 1900 שנה כמעט לאחר שהרומאים החריבו אותה, לא היתה ממלכה יהודית בישראל, וירושלים נותרה "שטח הפקר" שנתון לכיבוש זר. רק במחצית האחרונה של המאה ה-19 החלו יהודים לחזור לפלשתינה, ולאחר השואה שהמיטו עליהם היטלר והנאצים, היגרו המוני יהודים לארץ ישראל.
ב-14 במאי 1948, התגשם חלומם של יהודי העולם ב-2000 השנים האחרונות, כשהאומות המאוחדות העניקו להם שליטה חלקית בירושלים. ואולם תוך שעות ספורות מרגע ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, צבאו מדינות ערב על גבולותיה במטרה להשמידה. המתיחות בין ישראל לשכנותיה התלקחה לתבערה.
ב-1967, שוב כיתרו את ישראל צבאות מצרים, ירדן וסוריה; כותרות העיתונים זעקו, "מצרים נשבעת להשמיד את ישראל."[26] נדמה היה שצה"ל נמצא בנחיתות מספרית חסרת תקווה. אלא שישראל יזמה מתקפת פתע, והכריעה את אויביה תוך שישה ימים. רבים ראו בניצחונם המכריע של היהודים נס של ממש. לאחר אותו ניצחון מזהיר במלחמת ששת הימים, הפכה ירושלים לבירתה המאוחדת של מדינת ישראל, והשלום המיוחל נראה בהישג יד. ואולם מאז נדמה שהתגשמה נבואתו של זכריה, שירושלים תהפוך "אֶבֶן מַעֲמָסָה, לְכָל-הָעַמִּים."[27]
לידתה מחדש של מדינת ישראל באורח נס כמו הכינה את הקרקע לבואו של המשיח, שדורש מהיהודים להתגורר בירושלים. כמעט שישה מיליון יהודים חיים היום בארץ המובטחת. תוך מאה שנים בלבד, הפכה ישראל מארץ חרבה לאומה ששולטת בכותרות ברחבי העולם.
איך יחזור ישוע בשנית?
כתבי הקודש מספרים לנו שאלוהים יחזור "בִּגְבוּרָה וּבְכָבוֹד רַב."
500 שנה לפני הולדת ישוע, הכריז הנביא זכריה שהאֵל יגיע לירושלים בעת מלחמה קשה; שאת העיר יקיפו אויבים מ"כָל-הָעַמִּים"; שהקרב יהיה מר ועקוב מדם, ושאת צבאות ישראל יכריעו אויביה הרבים. אלא שאז יתחולל שינוי דרמטי.
רגע לפני שיאבדו תקווה, ירימו היהודים את ראשיהם השמיימה ויראו את אלוהים בכבודו ובעצמו מגיח מבין העננים. וכך נאמר לנו: "כָּל עַיִן תִּרְאֶה אוֹתוֹ, גַּם אֵלֶּה שֶׁדְּקָרוּהוּ." [28] אלוהים מדבר כאן מפיו של נביאו, ומבהיר לנו כיצד נזהה אותו עם שובו אל פני האדמה:
וְהִבִּיטוּ אֵלַי, אֵת אֲשֶׁר-דָּקָרוּ; וְסָפְדוּ עָלָיו, כְּמִסְפֵּד עַל-הַיָּחִיד, וְהָמֵר עָלָיו, כְּהָמֵר עַל-הַבְּכוֹר.[29]
חשוב מאוד לזכור כי נבואה זו המתייחסת לבואו של המשיח לירושלים נכתבה 500 שנה לפני שישוע נולד. אין אף אדם אחר בהיסטוריה שנדקר, מת וחזר לחיים. תהיה זו חוויה מופלאה ומרגשת מאין כמותה עבור כל מי שיחזה בה.
כהרף עין, יבינו היהודים המגנים על עירם כי האֵל שירד אל הארץ כדי להושיעם הוא אותו ישוע שדחו אבותיהם. אבל כיצד יזהו אותו? בדיוק כמו שחסידיו של ישוע זיהו אותו לאחר תחייתו: באמצעות צלקות המסמרים שעל ידיו. ואז הם יפרצו בבכי מר, ויבכו עליו "כְּמִסְפֵּד עַל-הַיָּחִיד." או אז יבינו את עוצמת אהבתו אליהם.
וכשישוע יחזור בשנית, הראשונים לקדם את פניו יהיו אלו שכבר מתו בשמו. לאחר מכן, יפגשו "אֶת הָאָדוֹן בָּאֲוִיר"[30] גם אלו שנותרו בחיים מכל האומות ומאמינים במשיח. בין חוקרי הביבלייה אין הסכמה באשר לעיתוי הצפוי של האירועים המופלאים הללו; אבל כפי שכתב פאולוס, כולנו צריכים לחכות "בְּצִפִּיָּה לְמִמּוּשׁ הַתִּקְוָה הַמְבֹרָכָה וּלְהוֹפָעַת הֲדַר אֱלֹהֵינוּ הַגָּדוֹל וּמוֹשִׁיעֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ."[31]
הבטחתו של ישוע לחזור בשנית תתגשם מילולית, בדיוק כמו אותן נבואות שבישרו את הולדתו. אלוהים הוא שיחליט באיזה עיתוי יתגשמו האירועים שנזכרים בנבואות. חזרתו תהיה עת של שמחה וששון ותגמול למאמיניו הרבים, ובמקביל גם עת נוראה של משפט ופירעון מהכופרים.[32]
ק.ס. לואיס ציין שלושה דברים שכדאי לזכור על חזרתו של ישוע בשנית:[33]
- אין ספק שהוא יחזור
- אין שום דרך לדעת מראש מתי זה יקרה
- ולכן עלינו להיות מוכנים לקראתו תמיד
כבר הוכחנו שישוע הבטיח לחזור, ושיש להתייחס לדבריו באמונה שלמה. כמו כן, קראנו שישוע עצמו טען כי לא נוכל לדעת מתי בדיוק הוא יחזור. אם כן, איך נתכונן לבואו?
הערות סיום
האם ישוע חוזר בשנית?
- Acts 1:10, 11.
- Matthew 24:27-31.
- Bertrand Russell, Why I Am Not a Christian (New York: Touchstone, 1957), 16.
- 2 Peter 3:4, NLT.
- Matthew 25:13.
- Matthew 24:3-14.
- Matthew 24:3-51.
- Luke 21:28.
- Titus 2:13.
- 2 Peter 3:8-9.
- Matthew 24:14.
- Matthew 16:13-17; Luke 4:16-21; 7:19-23.
- Matthew 24:1-2; Luke 13:34-35; 19:41-44; 21:20-24.
- Matthew 12:40; 17:22-23.
- Quoted in Josh McDowell, The New Evidence That Demands A Verdict(Nashville, TN: Thomas Nelson, 1999), 12.
- Peter Stoner, Science Speaks (Chicago: Moody Press, 1958.), 97-110.
- Matthew 24:1-14; Mark 13:1-37; Luke 21:5-38.
- Quoted in http://kloposmasm.wordpress.com/.
- http://www.ligonier.org/learn/devotionals/return-christ/.
- Quoted in McDowell, 209.
- Peter Steinfels, “Jesus Died—And Then What Happened?” New York Times, April 3, 1988.
- Zechariah 14:4.
- Leviticus 16:2, 29-30.
- Zechariah 14:1-4.
- Ezekiel 36:24, NLT.
- Los Angeles Times, front page, May 27, 1967.
- Zechariah 12:3.
- Revelation 1:7.
- Zechariah 12:10.
- 1 Thessalonians 4:16, 17.
- Titus 2:13.
- Revelation 21:3-15.
- C. S. Lewis, “Predictions of the Second Coming,” quoted in: http://www.atkinsmarketingsolutions.com/wp/2011/05/21/rapture-marketing-c-s-lewis-end-of-the-world-predictions/
- Luke 12:35-40.
- Matthew 25:1-13.
- Matthew 7:21-23, NASB.
- Matthew 7:22-23, NASB.
- John 1:12.
- Revelation 20:11-15.
- Revelation 22:12, NIV.
- Revelation 22:20.
- Ibid.