הסכמה נרחבת
לפני שנתגלו הממצאים הללו, טענו מלומדים גרמנים מסוף המאה ה-19 ומתחילת המאה הקודמת שאת הברית החדשה כתבו מחברים אלמונים במאה השנייה לספירה. אבל הראיות החדשות מוכיחות כי כל הספרים נכתבו עוד במאה הראשונה. ההיסטוריון פול ג'ונסון כותב:
הדעה הרווחת מסוף המאה ה-19 ומתחילת המאה הקודמת שהברית החדשה היא אסופה של כתבים מאוחרים ועתירי דמיון אינה תקפה עוד. לאיש אין עוד ספק שאגרותיו של פאולוס הקדוש, הכתובים הנוצריים הקדומים ביותר, אכן אותנטיות או שנכתבו לא יאוחר מאמצע המאה הראשונה.[17]
הארכיאולוג ויליאם אולברייט מסכם וכותב שהברית החדשה כולה נכתבה "כנראה בשנים שבין 75-50 לספירה."[18]
ג'ון א.ת. רובינסון, חוקר מקיימברידג', אף טוען לתארוך מוקדם מזה. הוא מאמין שרוב ספר הברית החדשה נכתבו בשנים שבין 65-40 לספירה.[19] רובינסון ביסס את מסקנתו בעיקר על העובדה שכל ספרי הברית החדשה אינם מזכירים את חורבן ירושלים ולו במילה. אירוע הרה-גורל שכזה ודאי היה מוזכר, לו התרחש טרם כתיבתם של הספרים.
ראיות נוספות המצביעות על תארוך מוקדם יותר הן העובדה שאף אחד מהספרים אינו מזכיר את מותם של פטרוס ושל פאולוס בשנת 66 לספירה. חייהם ופועלם מתועדים בברית החדשה עד לפרטי פרטים; אם כך, מדוע לא מותם? די בזה כדי לשכנע חוקרים רבים שהם היו עדיין בחיים בעת כתיבת הספרים.
בקרב רוב החוקרים של ימינו קיימת הסכמה רחבה שאגרותיו של פאולוס נכתבו החל משנות ה-50 המוקדמות של המאה הראשונה, וששלוש הבשורות הסינופטיות (מתי, מרקוס ולוקס) נכתבו בתחילת עד אמצע שנות ה-60 של אותה מאה.[20] האומדנים לגבי שאר הספרים נעים סביב 95-40 לספירה, אבל קיימת הסכמה שכל ספרי הברית החדשה נכתבו עוד במאה הראשונה.
פירושן של מסקנות אלה שחייו ופועלו של ישוע תועדו החל משבע שנים ועד 30 שנה לאחר מותו, כשהיו עדיין בנמצא אלפי עדי ראייה פוטנציאליים – שהיו בוודאי מקימים קול צעקה לו היה התיעוד שגוי. אבל איש מעולם לא קרא תגר על התיעוד הזה ממקור ראשון.
הראיות לאמינותה של הברית החדשה עולות על כל מסמך אחר מהעת העתיקה. ג'ון א.ת. רובינסון מודה: "עושרם של כתבי-היד, ומעל הכול גם פרק הזמן הקצר יחסית שבין כתיבת המקור לעותקים הקדומים ביותר שבנמצא, הופכים [את הברית החדשה] לטקסט השמור והמוסמך ביותר מכל כתב-יד עתיק בעולם."[21]
למעשה, בברית החדשה כלולים שלל כתבי-יד עתיקים הרבה יותר מאותה בשורה על פי בר-נבא, כפי שניתן ללמוד מהטבלה הבאה.
השוואה בין הברית החדשה לבשורה על פי בר-נבא.
מבחני אמינות |
הברית החדשה |
הבשורה על פי בר-נבא |
תארוך המקור | 40-95 לספירה | 400-1500 לספירה |
עותקים קדומים ביותר שאומתו | 117-138 לספירה | 400-1500 לספירה |
פער מהמקור | 22-98 שנים | לא ידוע |
שנים אחרי מותו של ישוע | 7-30 | 370-1470 |
מספר כתבי-היד בשפת המקור | 5,600+ | 0 |
מספר כתבי-היד בכל השפות | 24,000+ | 3 |
אזכורים במסמכים היסטוריים אחרים | 36,000+ | 2 |
מסקנה
"הכתובים הסודיים" – או הבשורה על פי בר-נבא – נכתבו 400-1500 שנה אחרי ישוע, אך רוב החוקרים מסכימים שהבשורות על פי מתי, מרקוס, לוקס ויוחנן נכתבו עוד במאה הראשונה, במרחק של דור אחד בלבד אחרי ישוע.
וכשקוראים בברית החדשה, מתברר מעל לכל ספק שהמחברים עשו כל שביכולתם כדי לתעד ביושר את חייו, את מילותיו ואת פועלו של ישוע. לוקס, שחיבר את הבשורה הקרויה על שמו וגם את מעשי השליחים, ניסח זאת כך:
רַבִּים שָׁלְחוּ יָדָם לְחַבֵּר אֶת סִפּוּר הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הִתְקַיְּמוּ בְּקִרְבֵּנוּ, כְּפִי שֶׁמְּסָרוּם לָנוּ אֵלֶּה אֲשֶׁר מִתְּחִלָּה הָיוּ עֵדֵי רְאִיָּה וּמְשָׁרְתֵי דְּבַר יהוה. לְפִיכָךְ, לְאַחַר שֶׁהִתְחַקֵּיתִי הֵיטֵב עַל כָּל הַדְּבָרִים מֵרֵאשִׁיתָם, חָשַׁבְתִּי גַּם אֲנִי לְנָכוֹן לְכָתְבָם לְךָ כְּסִדְרָם, תֵּאוֹפִילוֹס הַנִּכְבָּד, לְמַעַן תִּוָּכַח בַּאֲמִתּוּת הַדְּבָרִים שֶׁלִּמְּדוּךָ.[22]
חיבורם של כתבי הברית החדשה בשלב מוקדם כל כך מלמד שאנו יודעים גם היום מי הוא היה ומה היתה תורתו, בזכות כתביהם של אלו שהכירו אותו והיו עדי ראייה. אחד מאותם עדי ראייה היה פטרוס השליח, וכך הוא כתב:
"לֹא אַחֲרֵי אַגָּדוֹת מְחֻכָּמוֹת הָלַכְנוּ כַּאֲשֶׁר הוֹדַעְנוּ לָכֶם אֶת גְּבוּרַת אֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ וְאֶת בּוֹאוֹ, אֶלָּא בְּמוֹ עֵינֵינוּ רָאִינוּ אֶת גְּדֻלָּתוֹ"[23]
פטרוס ושאר עדי הראייה הכריזו ללא מורא כי "ישוע הוא האדון," אף שסיכנו את חייהם ואף קיפחו אותם. ואולי המורשת שהם מנחילים לנו במסירותם הבלתי-מתפשרת היא הראיה החותכת לכך שהברית החדשה – ולא הבשורה על פי בר-נבא – מציגה בפנינו את ישוע האמתי.
לחצו כאן כדי לקרוא "מי ישוע טען שהוא?"
© 2016 JesusTruths.info