עובדות היסטוריות על ישוע:
המקורות הקדומים והלא-נוצריים מספקים לנו את העובדות הבאות על חייו של ישוע:
- הוא נולד בנצרת.
- הוא היה אדם חכם ומוסרי מאוד.
- הוא נצלב בפסח בארץ יהודה, בהוראת המושל פונטיוס פילאטוס ובימי שלטונו של הקיסר טיבריוס, משום שראה בעצמו כביכול מלך היהודים.
- חסידיו האמינו שקם לתחייה אחרי שלושה ימים.
- אפילו אויביו של ישוע הכירו בכך שביצע מעשי פלא.
- חסידיו של ישוע התרבו במהירות, והגיעו עד לרומא.
- גם חסידיו חיו חיי מוסר וסגדו לישוע כמו לאל.
התיאור הכללי הזה של חייו ושל פועלו תואמים להפליא לתיאורים של ישוע בברית החדשה.[23]
גארי האברמס מציין: "כשליש מסך המקורות הלא-נוצריים נכתבו במאה הראשונה; ורובם המכריע לא יאוחר מאמצע המאה השנייה."[24] על פי אנציקלופדיה בריטניקה, "התיאורים הנפרדים הללו מוכיחים כי בעת העתיקה, אפילו יריביה המרים של הנצרות לא פקפקו לרגע בעובדתיות ההיסטורית של ישוע."[25]
תיאורים בכתבים נוצריים מוקדמים
הנוצרים הקדומים כתבו אלפי מכתבים, דרשות ופרשנויות על ישוע. נוסחי קרֶדוֹ שמזכירים את ישוע הופיעו כבר חמש שנים לאחר הצליבה.[26]
גם הכתובים הללו שמחוץ לביבליה מאשרים את תולדות חייו של ישוע כפי שהם מתוארים בברית החדשה, כולל הצליבה והתחייה.[27]
למרבה הפלא, נתגלו מעל 36,000 כתובים שכאלה – שלמים או חלקיים – כמה מהם מהמאה הראשונה לספירה.[28] מהכתובים הללו שמחוץ לביבליה ניתן לבנות מחדש את הברית החדשה כולה, פרט לכמה פסוקים פה ושם.[29]
כל אחד מהמחברים הללו מתייחס לישוע כאל דמות אמתית, ואולם חסידי תיאורית המיתוס של ישוע רואים בכולם כותבים משוחדים. נדמה שאף אחד מהם לא ענה על שאלה אחת מתבקשת: איך ייתכן שאנשים כה רבים כתבו כל כך הרבה על ישוע המיתולוגי תוך עשרות שנים בלבד לאחר מותו?
לחץ על הבא כדי להמשיך לקרוא.