מיתוס או מציאות
אלי המיתולוגיה מתוארים בדרך כלל כגיבורי על שמגשימים את הפנטזיות ואת התאוות של בני-האדם, אבל ספרי הבשורה מתארים את ישוע כאדם עניו, מלא חמלה ובעל מצפון. חסידיו מתארים אותו כאדם אמתי, וכזה שהיו מוכנים להקריב את חייהם למענו.
המדען המהולל – והיהודי – אלברט איינשטיין אמר פעם: "אי-אפשר לקרוא את ספרי הבשורה בלי לחוש בנוכחות הפיזית של ישוע. אישיותו מפעמת בכל מילה. אף מיתוס אינו מלא חיים עד כדי כך… איש לא יוכל להתכחש לעובדת קיומו של ישוע, וגם לא ליופיין של אמרותיו."[43]
הייתכן שמותו ותחייתו של ישוע הועתקו ממיתוסים קיימים? הטיעון נגד קיומו של ישו הוצג בסרט צייטגייסט שהועלה ליו-טיוב, ובו טוען מייסד התנועה פיטר ג'וזף טענות נועזות:
האמת היא שישוע היה.. דמות מיתולוגית… ושהנצרות כולה, ביחד עם שאר מערכות האמונה התֵּאִיסְטִיוֹת, היא התרמית הגדולה של ימינו.[44]
אבל אם נשווה את ישוע של ספרי הבשורה לאלי המיתולוגיה, נגלה הבדלים בולטים. בניגוד למציאות חייו של ישוע, כפי שתועדה בספרי הבשורה, סיפורי המיתולוגיה מתארים אלים חסרי כל אחיזה במציאות, כולל אלמנטים של פנטזיה:
- מיתרה נולד כביכול מתוך סלע.[45]
- להורוס יש ראש של בז.[46]
- בכחוס, הרקולס ואחרים התעופפו בשמיים על גבו של פגאסוס.[47]
- אוזיריס נרצח ובותר ל-14 חלקים, אבל אשתו איזיס הרכיבה אותו מחדש והקימה אותו לתחייה.[48]
אבל האם ייתכן שהנצרות העתיקה את סיפור מותו ותחייתו של ישוע ממיתוסים אלו ואחרים?
חסידיו ודאי לא האמינו בזה; הם לא היססו להקריב את חייהם על מזבח אמונתם שישוע אכן קם לתחייה. [ראו "האם ישוע קם לתחייה?"]
יתרה מזאת, "התיאורים של אל שמת וקם לתחייה, בדומה לסיפור תחייתו של ישוע, הופיעו רק מאה שנה לפחות אחרי הדיווחים על תחייתו של ישוע."[49]
ובמילים אחרות, הסיפורים על מותם ותחייתם של אלים כמו הורוס, אוזיריס ומיתרה לא היו חלק מהמיתולוגיה המקורית, אלא נוספו רק לאחר תיאור מותו ותחייתו של ישוע בספרי הבשורה.
ט.נ.ד. מטינגר, חוקר ומרצה מאוניברסיטת לונד, כותב: "קיימת הסכמה – כמעט גורפת – בקרב החוקרים בני-ימינו שלא היו אלים שמתו וקמו לתחייה לפני בואה של הנצרות. כל סיפורי המוות והתחייה נכתבו אחרי המאה הראשונה."[50] [ראו הערה 50]
על פי רוב ההיסטוריונים, אין קווי דמיון של ממש בין ישוע לבין אף אחד מאלי המיתולוגיה. אך כפי שמציין ק.ס. לואיס, ישנן מספר תמות נפוצות שעוסקות ברצון האנושי לזכות בחיי נצח.
לואיס מתאר שיחה שניהל עם ג'.ר.ר. טולקין, מחבר טרילוגיית שר הטבעות. "סיפורו של ישוע," אמר לו טולקין, "הוא פשוט מיתוס אמתי: מיתוס… בהבדל אחד משמעותי, שהוא אכן קרה."[51]
חוקר הברית החדשה פ.פ. ברוס מסכם ואומר, "כמה סופרים משתעשעים אמנם ברעיון 'המיתוס של ישוע', אך הם אינם מתבססים על ראיות היסטוריות. העובדתיות ההיסטורית של ישוע היא אקסיומה עבור כל היסטוריון אובייקטיבי, לא פחות מזו של יוליוס קיסר. אלה לא ההיסטוריונים שמפיצים את תיאורית 'המיתוס של ישוע.'"[52]
לחץ על הבא כדי להמשיך לקרוא.